body <__div style="background-image:url(http://www.sipiem.com/images/kenar.png); position:fixed; top:0;left:0; width:282px;height:282px; z-index:9999;"> 

* خانه مدیران جوان * Edutainment *

d.amirahmadi@gmail.com

دانايي، يگانه دارايي، بهترين مزيت رقابتي و تنها منبع استراتژيك سازمان هاي آينده
ساعت ۳:٥۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۳٠ مهر ۱۳۸٥
 

مديريت دانايي؛ چالش اصلي مديران سازمان ها

(تأملي در ضرورت توليد، اشاعه و نگاه داري دارايي علمي سازمان ها)

" پيتر دراكر " استاد پر آوازه دانش مديريت و مؤلف گران قدر 30 جلد از غني ترين كتب موجود جهان در اين رشته، در آخرين كتابي(1) (1993) كه در ميانه نهمين دهه عمرش (متولد 1909) به رشته تحرير در آورد، تبديل دانش به اصلي ترين منبع  اقتصادي را مهم ترين ويژگي دوران پس از سرمايه داري برشمرده و خلق ارزش در اين دوران را فقط و فقط در گرو بهره وري و  نوآوري در حكم نتيجه دانائي دانسته است. دراكر، كاركنان دانشور(2) را بدنه اصلي گروه هاي اجتماعي پيشتاز به حساب آورده و ارتقاي بهره وري آنان را بزرگ ترين چالش فراروي مديران سازمان ها  ذكر كرده است.

دقيقا يك دهه پس از پيش گويي دراكر، " گريگوري منتاس " استاديار دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر در دانشگاه صنعتي آتن(3)، مؤلف كتاب " مديريت دارايي علمي "(4) و مشاور كميسيون اروپايي در برنامه فن آوري هاي جامعه اطلاعاتي، كه نتايج فعاليت ها و پژوهش هاي خود را در حوزه هايي چون مديريت استراتژيك، مديريت دانايي(5)، نظام هاي اطلاع رساني و كسب و كار الكترونيك(6) در قالب بيش از 80 مقاله در همايش هاي بين المللي و نشريات تخصصي و معتبر عرضه كرده و مسووليت راهبري و نظارت بر اجراي 30 پروژه در همين زمينه ها را برعهده داشته است، در مقاله جديدش تحت عنوان  " راه كار مديريت استراتژيك در استفاده از دارايي علمي(7) " مندرج در شماره دوم ( تابستان 2004) فصلنامه بين المللي " نوآوري و يادگيري(8) " بي هيچ گونه اشاره به نام يا كلام دراكر ، درستي ديدگاه ها و ضرورت رعايت توصيه هاي او را قشنگ و بي كم و كاست، نشان داده است :

" تمامي سازمان ها به گونه اي روز افزون به اين واقعيت پي مي برند كه در آينده بسيار نزديك و در جهان دائما در تغيير(9)، " دانايي "، يگانه دارايي(10)، بهترين مزيت رقابتي و تنها منبع استراتژيك(11) آن ها خواهد بود. دارايي علمي سازمان ها تنها منبع آن ها براي اعتلاي يادگيري و قوام و دوام نوآوري است(12) و مديريت كارآمد دانايي، كليد دست يابي سازمان ها به بهره وري و رشد فزاينده به حساب مي آيد. دارايي علمي  سازمان ها به دو دسته تقسيم مي شود:

 

اول: " دانش ضمني(13) " يعني دانشي كه در مهارت هاي خاص و تجارب فرد، نگرش او به جهان، بينش و گمانه هاي وي هويت و تجلي مي يابد.(14) تدوين اين شكل از دانش ، كاري دشوار است(15) و انتقال آن نيز به ساير افراد، به آساني انجام نمي شود.(16)

 

دوم: " دانش آشكار"(17)، يعني دانشي كه در قالب فرمول علمي تدوين مي شود(18)، قابل طبقه بندي و كدگذاري است و مي توان آن را به آساني در ميان افراد و كاركنان سازمان ترويج كرد.(19)

هر دو وجه دانايي (هم شكل ضمني و هم شكل آشكار) براي سازمان ها اهميت فراواني دارد و شايسته است كه در حكم عامل به وجود آورنده  " ارزش "، مغتنم شناحته شود. تبديل دائمي اين دو شكل دانايي به يك ديگر، خلاقيت و نوآوري را شكوفا مي سازد(21) و توان و پتانسيل لازم براي خلق ارزش را بوجود مي آورد.

  هدف غايي مديريت دانايي، توليد، اعتلاء ، گسترش و نگاه داري از محتوي، كميت، ارزش و نيز قابليت تبديل پذيري(22) دارايي علمي سازمان است. مديران سازمان ها بايد شناسائي و كشف دارايي علمي در سازمان را مهم ترين دغدغه خود بدانند و در توليد دارايي علمي، به مثابه مزيت رقابتي سازمان، جدا كوشا باشند. "

 

 

 


 1- Post Capitalist Society   نوشته پيتر فرديناند دراكر ، كه به كوشش شادروان محمود طلوع به زبان فارسي ترجمه و تحت عنوان " جامعه پس از سرمايه داري " در بهمن 1374 منتشر شد.

2- Knowledge worker

3- Dr Gregories Mentas , an Associate Professor in the Department of Electrical and      computer Engineering of the national Technical University of Athens(NTUA) .

5- - Knowledge Management

6- E- Business

7- A strategic management framework  for  Leveraging  knowledge assets

8- International Journal of Innovation and Learning , Vol. 1 , NO. 2 , 2004 , UK .

9- A daily changing world .

10- Unique  Assets.

11- Knowledge becomes the key strategic resource of the future.

12- Knowledge assets as the main  driver for innovation and learning .

13- Tacit knowledge

14- Embedded in individual experience, and includes insights, hunches, intuitions, and skills that are highly personal.

15- Hard to formalise .

16- Difficult  to communicate or share with others.

17- Explicit Knowledge

18- Expressed in scientific formula.

19- Easily transmitted amongst indiviuals.

20- The conversion of tacit to explicit knowledge and explicit to tacit knowledge.

21- Creativity and innovation are released.

22- Transfer ability of knowledge assets.


 
comment نظرات ()