body <__div style="background-image:url(http://www.sipiem.com/images/kenar.png); position:fixed; top:0;left:0; width:282px;height:282px; z-index:9999;"> 

* خانه مدیران جوان * Edutainment *

d.amirahmadi@gmail.com

چگونه با انتقادات دیگران برخورد کنیم؟
ساعت ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ شهریور ۱۳۸٥
 

افراد موفق بسیاری معتقدند که تنها دلیل موفقیت آن ها این بوده است که به خود اجازه دادند تا شکست بخورند. حقیقت این مسئله زمانی مشخص می شود که، زندگی بسیاری از تاجران موفق را جستجو کنیم. در این جستجو خواهیم دید که آن ها در راه رسیدن با اهدافشان، چطور بارها و بارها شکست خورده اند تا این که به موفقیت دست یافته اند. 

چیز دیگری که به همین اندازه در موفقیتشان مهم بوده این است که آن ها می دانند چطور از انتقادات دیگران، چه سازنده باشد و چه نباشد، بهترین استفاده را ببرند. آن ها با استفاده از انتقادهای دیگران تشکیلات خود را راه اندازی می کنند.

ظرفیت مواجه با انتقادات و پیشرفت کردن به واسطه برخورد مناسب با آن یکی دیگر از عوامل مهم در موفقیت است. به نکات زیر در این رابطه دقت کنید تا شما هم بتوانید یکی از آن افراد موفق باشید.

 انواع مختلف انتقاد

 انتقاد مخرب

با این نوع انتقاد باید به دقت و به طریقی متفاوت برخورد کرد. اکثر افراد تصوری منفی از کلمه انتقاد دارند و فکر می کنند همه انتقادها لزوما مخرب هستند. این به این دلیل است که در کودکی به دلایلی نامشخص مورد انتقاد دیگران قرار گرفته ایم و خاطرات آن از کودکی تا بزرگ سالی به همراه ما بوده است.

هدف انتقاد مخرب، خراب کردن و آسیب زدن به اعتماد به نفس افراد و بازداشتن آن ها از انجام کارهایشان و لطمه زدن به شخصیت آن ها است. از بهترین نمونه های انتقاد مخرب این است که رییس تان به شما  بگوید:

چطور توانستی چنین اشتباه احمقانه ای را انجام دهی؟

آن موقع به چی فکر می کردی؟

اصلا من نمی دانم چرا تو را استخدام کردم.

البته چنین رییسی فکر می کند با این نوع گفت گو، کارمندش را تحریک خواهد کرد بهتر کار کند، اما کارمند از چنین رییسی متنفر شده و کار را ترک خواهد کرد. این به این دلیل است که انتقادش خیلی کلی و منفی بوده و با کارمند یک ارتباط  موثر برقرار ننموده که چه طور فعالیت و کارکردش را اصلاح کند، فقط او را محکوم کرده است. انتقاد مخرب به هیچ وجه سودمند نیست. ممکن است به شما بفهماند که اشتباهی مرتکب شده اید، اما تا زمانی که هیچ علاج و راه چاره ای جلوی رویتان نگذارد، تاثیری منفی و مخرب خواهد داشت.

روش برخورد 

تنها راه و بهترین راه برخورد با چنین انتقاداتی این است که آن ها را نادیده بگیرید و به مسائل مثبت تری فکر کنید.

 

انتقاد سازنده

انتقاد سازنده چه طور می تواند باعث اصلاح و پیشرفت شخص شود. مثال قبلی از انتقاد مخرب را در نظر بگیرید. یک رییس دانا و کار  کشته به جای گفتن نوع اول، می تواند بگوید:

" از گزارش شما ممنونم. می دانم تلاش زیادی برای تهیه آن کرده اید. داشتم فکر می کردم اگر کمی آن را خلاصه تر کرده و چند نمودار هم به آن اضافه می کردید بهتر می شد. اگر بتوانی این تغییرات را در آن بدهی و باز به من نشان دهی واقعا متشکر خواهم شد."

 

چرا چنین انتقادی خوب است؟ 

چرا شما باید با رفتاری مثبت با این نوع انتقاد برخورد کنید؟

کاملا مشخص است. این انتقاد، انتقادی سازنده است چون راه های اصلاح را جلوی پای شما قرار داده است. هم چنین خوشحال خواهید بود چون از جنبه های خوب کارتان نیز قدردانی شده است.

راه های برخورد

شما متوجه خواهید شد که انتقاد سازنده است. سعی کنید کاملا فضای فکری انتقاد کننده را در ذهن خود به تصویر بکشید و آن را بفهمید و درمورد موضوع مورد انتقاد و این که شما نیز نسبت به فضای فکری او آگاه شده اید تبادل کلام نموده  و در مورد راه های اصلاح موضوع مورد گفتگو سوالات لازم را بپرسید. و از ایشان برای انتقاد سازنده اش تشکر و قدردانی کنید.

از منفی به مثبت...

تصور کنید انتقاد نوع اول، نوع منفی، را دریافت کرده اید. چه طور می توانید آن را به چیزی مثبت تبدیل کنید؟

ابتدا باید اطمینان یابید که منظور ( تصویر ذهنی طرف مقابل شما از موضوع ) را فهمیده اید. کار خود را توجیه نکنید چون ممکن است می توانسته اید کار خود را بهتر انجام دهید. حال به مرحله بعد می رویم:

از منتقد بپرسید چه چیزی را در کارتان اشتباه دیده است و چرا؟  بعد از او راه های اصلاح و درست کردن آن را سوال کنید.

اگر نتوانستند سوال شما را جواب دهند، انتقاد را نادیده بگیرید و فکر کنید که کارتان را خوب انجام داده اید. چون بعضی افراد ذاتا منفی باف هستند. اما فکر کنید انتقاد صحیح بوده است. می توانید با فرد منتقد در مورد راه های اصلاح کارتان گفتگو و مشورت کنید. اقدام آخر انجام اصلاحات و تغییرات در کارتان است. یادتان باشد که حتما باز با فرد منتقد چک کنید تا ببینید اصلاحاتتان را درست انجام داده اید یا خیر. 

اگر سعی کنید همه انتقادها را با دیدی مثبت ببینید و به روش های بالا و یا نظایر آن ، با موضوع انتقاد برخورد نمایید یقینا مطمئنا باشید که نتایج خوبی خواهید گرفت و در پیشبرد اهدافتان موفق خواهید شد.

در مقابله با مقوله انتقاد سعی نمایید که حتما موضوع انتقاد مورد توجه قرار گیرد نه شخص انتقاد کننده. چون در این فضا توان مندی شما چندین برابر خواهد شد.


 
comment نظرات ()